Schorzenia barku

Zwyrodnienia stawu ramiennego

Artroza stawu ramiennego, Omarthrosis

Artroza stawu ramiennego czyli zmiany zwyrodnieniowe powierzchni chrzęstnych mogą występować po urazach ( np. złamania głowy kości ramiennej) , przy przewlekłych niestabilnościach lub po wieloletnich przeciążeniach oraz u pacjentów z innymi systemowymi chorobami ( np. rzs).

Zmiany te widoczne są często na zdjęciach rtg, ocena rozmiaru uszkodzeń chrzęstnych jest jednak możliwa tylko w rezonansie magnetycznym lub w trakcie artroskopii. Objawy artrozy są porównywalne z dolegliwościami zespołu ciasnoty podbarkowej: ograniczenie ruchu i nasilone bóle, stałe dolegliwości. Leczenie farmakologiczne i rehabilitacyjne często nie przynoszą poprawy.

Leczenie operacyjne polega na usunięciu niestabilnych struktur (np. ciał wolnych), przerostów błony maziowej i nierówności chrzęstnych / kostnych podczas artroskopii lub na wymianie stawu czyli endoprotezie.

W wielu przypadkach preferowane jest leczenie małoinwazyjne, czyli artroskopowy zabieg, podczas którego można dokładnie ocenić stan stawu ramiennego i możliwe jest usunięcie zmian . Często po operacji następuje zdecydowana poprawa dolegliwości. Okres poprawy jest zróżnicowany i niezależny od wielkości zmian zwyrodnieniowych, u niektórych pacjentów objawy polepszają się na lata u innych na kilka miesięcy.

Decydującym faktorem przy wyborze protezy jest stan stożka rotatorów, przy jego uszkodzeniach standardowe protezy nie zdają egzaminu i dochodzi do komplikacji jak podwichnięcia endoprotezy i przewlekłych stanów zapalnych.

Protezoplastyka oznacza operację na otwarto, postępowanie po zabiegu jest zależne od typu protezy. Generalnie konieczne jest unieruchomienie w ortezie Medi np. Arm | Fix lub poduszce odwodzącej i wielomiesięczna rehabilitacja.

Postępowanie artroskopowe i pooperacyjne jest opisane w zespole ciasnoty podbarkowej.

normalne powierzchnie stawowe stawu ramiennego

artoza panewki

nadbudowy kostne głowy kości ramiennej

standardowa proteza